Sider

mandag den 5. juni 2017

TRÆER I HAVEN. 109.

HVAD ER DET FOR ET TRÆ?

Denne gang, tror jeg, er det mere vanskeligt at finde frem til træets navn, end sidst jeg spurgte.

Forhistorien er, jeg har en veninde som rejser meget. Hun kan lide at samle frø, og sådan kommer der frø fra et interessant træ med smukke blomster med hjem fra et ophold på Maderia. Hun såede frøet, det spirede, blev plantet om og havnede til sidst i hendes meget lille have. Sidste år fortalte hun, træet var blevet for stort, det måtte væk. Det skal man jo ikke sige, mens jeg hører på det. Resolut tilbød jeg at grave det op med det samme og tage det med hjem. Det var uvist om det ville overleve opgravning, nyplantning og en vinter i ny have. Det skete sidste sommer. Lige nu er træet sprunget ud med blade hos mig! Og så kommer spørgsmålet, hvad er det for et træ. Jeg har plantet det tæt på huset for at skabe læ og mere varme. Bladene kan ligne ahorn men modertræet skulle have haft smukke blomster?
Jeg starter med at sætte foto ind af de nye blade. Skulle mysteriet ikke blive løst i denne omgang, kan der komme flere fotos, som træet vokser til og forhåbentlig bringer blomster.
Træet vokser sammen med andet for at holde på fugtigheden og liv i jorden. Ingen af blomster på fotos hører træet til.






5 kommentarer:

  1. PS, hvis nogle undrer sig over, hvad det er for et arrangement med grene og nedløbsrør, så gemmer min grimme palletank sig bag ved grenene og klematis vokser på nedløbsrør fra tagrende.

    SvarSlet
  2. Hej Mette

    Tror du har ret - den er svær!
    Og en sjov historie!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej. Ja den er ikke ligetil. Indtil videre ser det ud til træet er meget livskraftigt, så forhåbentlig vil det selv vise hvad det er senere. Det er spændende at følge.

      Slet
  3. Hej Mette
    Det ligner en acer af en slags, men jeg er da slet ikke sikker.

    SvarSlet
  4. Hej. Det der kommer nærmest i min søgning er ABUTILON, "blomstrende ahorn". Der er mange forskellige, denne må absolut findes bland de mest kuldetolerante. Dem er der nogle få af. Blomsterne ville fortælle meget mere.

    SvarSlet