Sider

torsdag den 13. juli 2017

EN HAVE SOM HVILER I SIG SELV, er det muligt?

I alle de år jeg har arbejdet i min have, fra een stor græsplæne til skovhave, har jeg haft en have som hviler i sig selv i tankerne. En ting som er lykkes er ikke at skulle slå græs. I de 16 år jeg har haft haven, er der aldrig blevet klippet græs. Jeg ejer ikke en græsslåmaskine. Men når jeg finder mig selv travlt beskæftiget med at klippe ned og fjerne tørre forglemmigej mm før en havefestival, er der god grund til at stille spørgsmål. Hvordan ville det udvikle sig, hvis jeg ingen ting gjorde. Mht forglemigej ville det blive rigtig flot om foråret, hvis de tørre kunne få lov at være men når man for en stund ser sin have gennem havegæster øjne, så ser det uordentligt ud. Jeg har ikke opgivet tanken om en dag at overgive haven til sig selv men det kræver stort arbejde og gennemtænkning inden.

Hvordan? Det må være noget med at de enkelte stauder, roser og blomstrende buske får lov at blive store, meget store, med kraftigt rodnet, så de i løbet af sommeren helt dækker resterne af foråret mere spæde blomsterpragt. Det kræver selvfølgelig at haven allerede er renset for skvalderkål og deslige, det er min have. Græs vil være et større problem, græs vil nu efter 10-12 år gerne overtage mine trædebregne stier. Det endnu spæde græs bliver indtil videre klippet af hønsene men jeg er bange for græsser vil vinde i det lange løb. Stierne har det også med at blive smallere år for år, så der skal fjernes selvsåede stauder og blomster i stor stil. Stauderne må placeres rigtigt, så nogle ikke kvæler nogle andre, når de får frit spil. Det er svært. Liljer passer fint ind, dem er der ingen problemer med men der er meget andet, som kan tabe i kampen om plads, hvis det ikke er blevet kraftigt nok inden
Jeg har egentlig ikke ukrudt i min have, bort set fra græs, men der er masser, som den ordentlige haveejer fjerner, for at det skal se pænt ud. Det der løben rundt for at fjerne bunkevis, det vil jeg gerne undgå, og der er da også steder i haven, hvor jeg kan se, det allerede fungerer, fordi f.eks pæoner og lignende skygger for andet at etablere sig under.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar