Sider

torsdag den 13. juli 2017

EN HAVE SOM HVILER I SIG SELV, er det muligt?
Fortsættelse af forrige indlæg. (Ipad drillerier).

I år synes jeg, min have er ret åben, til trods for de 109 forskellige træer i den lille have. Faktisk virker haven større efter træerne, end da den var een stor græsplæne. Haven virker nok mere åben i år, fordi jeg har ryddet temmelig godt op og lavet stier og pladser større.
 Jeg mangler stadig flere klatreplanter. Det må blive flere klematis.
 Nogle kan også spørge, hvad sker der med roserne, når de får beskeden: nu er I store nok til at passe jer selv. Min frodigste  rose, den der er øverst, har altid passet sig selv, uden gødning, vanding etc, så kan de andre lære det også? Det er ikke fordi, jeg på nogen måde er træt af havearbejde, jeg finder bare det at skabe mere spændende end vedligeholdelse, og kan der skabes noget, der kan holde sig selv, så er det efter mit temperamet perfekt.
Jeg er nu på udkig efter stabile klematis, skønne at se på selvfølgelig, og jeg modtager gerne tips.
Nu vil jeg gå i haven med kamera, så et øjebliksbillede også kan ses. 2 fotos som start, der kommer flere, når de er i kassen.

















18 kommentarer:

  1. Jeg aner ikke, hvorfor nogle billeder blev så store. Det er ikke fordi, de skal særligt fremhæves.

    SvarSlet
  2. Ok det er nok fordi du har trykket på ekstra stor, tænker jeg? Flotte er de alle, det ser godt ud i din have, mon ikke andet billede er et Judastræ.
    Forslag til clematis kunne være: Jackmanii, Niobe, Xerxes og en hvid Arctic Queen. Der er mange muligheder, men de er længe om at komme fra start, synes jeg.

    SvarSlet
  3. HejLisbeth. 2. Billede er Pseudo Akacie, Robinia Rosea. Den er så yndig.
    Ja det er rigtigt, nogle klematis er længe om at komme igang, så jeg skulle gerne finde nogle med godt krudt i fra start. Klematis er ikke så glade for at være her, kun enkelte er godt igang.
    Du ved jeg købte Cafe Rose. Den blomstrer nu. Hvor står den dog flot sammen med Pat Austin, farverne klær hinanden.
    Da jeg havde sat billeder ind, stod en rose og råbte på mig, så nu er der et foto mere til sidst.
    Hilsen Mette.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har kigget igen, ja det er en høj lilje, jeg har en, der ligner på knopperne, vi får se, om det er den samme. Ja Café Latte og Pat Austin er sikkert fine sammen.
      Det var helt andre træer, end jeg regnede med, jeg må hellere kigge igen.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  4. Jeg har lige læst mit indlæg. Det lyder som jeg gøder og vander roser undtagen den øverst på siden her. Jeg gøder ingen roser her i haven og har aldrig gjort, Med pasning mener jeg klipning og opbinding.

    SvarSlet
  5. Uanset din I-pad driller, så er billederne dejlige.
    Jeg kan godt følge dig i dine tanker om den afbalancererede have, den vedligeholdelsesfri have. Jeg tumler med lignende idéer til min nye have. Men i virkeligheden er det nok umuligt. Naturen er jo heller ikke i balance, og når nogle arter trives, udkonkurrerer de samtidigt andre. Når de succesfulde arter er blevet mange nok rammes de af sygdom eller skadedyr, dør væk, og så kan nye arter få plads blive store, dø væk osv. osv.
    Det er det man må indstille sig på tænker jeg.
    Dine 100 forskellige træer har sikkert ikke alle ideelle forhold i din jord, eller m.h.t. lys og skygge, nabovirkninger eller andet, så du ville måske står tilbage med 20 gode træer, som klarede konkurrencen.
    At være havedyrker betyder i mine øjne, at du styrer et stykke jord og regulerer væksterne. Du kan vælge hård styring eller naturgrund, og alle grader her indenfor, men du slipper ikke for at lege politimand (m/k). Og det er vel også en stor del af fornøjelsen?

    God arbejdslyst med alle dine planer!
    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
  6. Spændende at læse dine tanker om det jeg skrev Ulla, og tak for det. Der er meget at sige og snakke om og tænke over om det emne.
    Alle mine træer trives, og jeg tør jeg godt sige at det vil de blive ved med min tid ud. De er alle en del af en helhed og bringer næringsstof til andre vækster fra nedfaldne blade. Træerne henter næringsstofferne dybt i undergrunden og er alle placeret så de får lys en del af dagen. Der er også plads til at mindre træer kan vokse op og blive store.
    Billede nr. 5 viser måske noget af hvordan det også kan gøres, så et bed kan hvile i sig selv, ihvertfald resten af sommeren. Hvile er måske et dumt ord, der er jo ikke stilstand men så der ihvertfald ikke skal laves mere der her i sommer. Hortensiabuskene kan måske holde de blå tidselkugler lidt i skak. De blomster ikke endnu men er ret flotte når de blomstrer senere. De ses på billedet som kugler i luften.
    Der er meget at tænke over og drøfte om emnet, der vil nok komme mere hen ad vejen.
    Hilsen fra Mette.

    SvarSlet
  7. Hej Mette
    Det er et spændende emne, som også fylder en del her:-) jeg har stadig planer om at komme ud til dig og høre mere om alle dine tanker, og se det hele irl.
    Og dine roser er så flotte i løvet. Mange af mine ligner noget der er løgn i år. Jeg lavede et lille forsøg med en klatrerose om at den da måtte klare sig selv, jeg holdt ikke til at se på det, så den kom op på en kæp. Men det slog mig mens den lå langs jorden, man kunne jo kalde det nedbinding af grene, den har bare selv gjort det, og dette skulle give ekstra stor blomstring. Den skød da også villigt i vejret med nye sideskud. Nå men nu kan den få lov at få nogle år på bagen også må jeg se om den ikke kommer til at kunne stå selv.
    Hilsen Anette

    SvarSlet
  8. Hej Anette. Mine roser er ikke alle pæne i løvet første del af sommeren, men lige pludselig retter de sig og får nye fine mørkegrønne blade. Jeg tror, det har noget med svirrefluernes komme at gøre. Ikke at roserne har lus men der er måske andre insekter som driller rosenbladene, og som svirrefluerne så også tager sig af. Det er ihvertfald det samme hvert år at roserne bliver pænere hen over sommeren. De der svirrefluer er ret vigtige at have i haven. Det er bemærkelsesværdigt, synes jeg, at jeg aldrig har gødet mine roser. De bliver selvfølgelig heller ikke pudret, og hvad man ellers kan. På den måde passer de allerede sig selv.
    Inden for halvanden til 2 uger blomstrer liljerne, så hvis du kom der, ville du se dem også. De står lige nu med knopper, som ikke er klar til at springe ud de først komne dage men snart.
    Hilsen fra Mette.

    SvarSlet
  9. Der er en mørkerød rose, som klatrer op i et gammelt kæmpehøjt træ. Det er svært at fotografere langt op i trækronen, jeg har alligevel forsøgt og sat 2 fotos ind af resultatet. Rosen ses som små røde klatter højt oppe i kronen.

    SvarSlet
    Svar
    1. PS træet er en ældgammel japansk kirsebær. Det har med rosen 2 blomstringer.

      Slet
    2. Hej igen
      Så vil jeg komme mandag eller tirsdag i uge 30, hvis det kan passe med dig?
      Det sjove er at jeg oplevede gåsebillerne i visse roser først på sæsonen. Alt hvad du skriver siger bare yess i mig, oplever også at der allerede et par roser sætter nye grønne flotte skud/blade. Begynder også at ane et mønster, er nemlig ikke særlig erfaren hvad især angår roser.
      Kan også reflektere over hvad Karsten skriver ift til gødning, tror det var første år med en totalt blomstrende forhave, uden græs at jeg gødede, og jeg erfarede at det ikke harmonerede med den løse sandjord vi har og den imponerende vækst planterne fik, de kunne slet ikke stå selv. Stod i en have den anden dag og fortalte om min erfaring, og havde kun erfaringen at have det i, men nu blev den lige bekræftet:-)
      Altså har vist sagt det før i et andet indlæg;-) men disse emner tænder en ild:-)))))

      Slet
    3. Det er en aftale Anette. Nu håber jeg så ikke, liljerne pludselig brager igennem inden. Så kan jeg måske give besked, du bor jo ikke så langt væk endda.
      Ja med sandjord skal planterne helst have godt rodsystem langt ned i jorden, også så de bedre klare den gentagende udtørring af jorden. Godt rodsystem får de, som du skriver, når de vokser langsomt, og ikke speedes op til at danne masser af grønt med medfølgende lille rod og bløde stilke som vælter.
      Nogle roser skal have alderen for at kunne holde sig oprejst.

      Slet
    4. PS jeg går lige ud og tager et billede af en af liljerne og sætter ind her. Jeg sætter en stol ved siden af, så du kan se størrelsen.

      Slet
    5. Hej igen:-)
      Holda helt op for imponerende liljer, jeg glæder mig så meget til at se det hele irl. Vi kan godt aftale du giver besked hvis liljerne pludseligt bryder igennem, så må jeg se om bilen er hjemme, for har lånt den ud til sønnen nogle dage, i næste uge.
      Vi ses:-)

      Slet
  10. Hej Mette
    Jeg gøder egentlig heller ikke roser, gødning risikerer at skabe en forceret vækst, der ser kraftig ud, men er sårbar overfor alle de der dårligdomme - nogen så sprøjter sig ud af, det vil jeg ikke.

    Det er ellers flotte billeder du viser, også de store:)

    Vedligeholdelsesfri bliver en have nok aldrig. Men det er et godt mål at gå efter! I Sverige er jeg ved at komme meget tæt på det, ved at ligesom lave et grundigt forarbejde og siden alliere mig med den omgivende natur.

    Alletiders emne!

    Ha en dejlig dag

    SvarSlet
  11. Hej Karsten.

    Ja der skal en grundigt forarbejde til. Jeg kan godt foresrtille mig at du i Sverige har det jeg beskriver.

    Jeg har altid synes, forladte haver er spændende at gå på opdagelse i. Støder man på en syren i skoven, har der helt sikkert ligget et hus med have i fordums tid. Forladt er ekstremen.

    Hilsén fra Mette.

    SvarSlet
  12. Hej Anette. Der er svar længere oppe. Nyt foto også, denne gang af lilje.

    SvarSlet