Sider

onsdag den 12. juli 2017

MURES FARVER I HAVEN

I forbindelse med åben have fik jeg en god snak med en gæst om farver på bygninger i haven. Gæsten    så og bemærkede at jeg bruger kalk og jordfarver. Kulekalk vel at mærke, endelig ikke stampet kalk. Det er altid dejlig at udveksle erfaringer med kendere.
Med kulekalk får man en lukket hinde på overfladen, og samtidig kan lyset spille i kalkfladens lag. Det bliver en levende flade at se  på, fyldt med liv, som passer så fint til havens vækst af planter. Muren kan ånde i modsætning til den malede flade. Korrekt kalkede flader smitter ikke af.
Plasticmaling giver en død flad facade, og farven mangler kalkens samspil med lyset. Farverne ser syntetiske ud, så st sige.
Jeg ved ikke, om brug af plasticmaling skyldes farvefirmaernes reklamer, så de fleste slet ikke ved, der er andre muligheder. Folk bliver så vant til at se på de syntetiske døde flade at de tror, sådan skal det bare se ud.
Har man een gang brugt plasticmaling, kan der ikke der efter bruges kalk. I landsbyen hvor jeg bor, har jeg set folk plasticmale oven på gamle kalkede huses mure. Det ser skrækkeligt ud, og vil ødelægge bygningerne.
Det er i længden meget billigt at vedligeholde sit hus med kalk. Bliver der kalket rigtigt, skal der kun kalkes ca. hvert tiende år. Det er ikke vanskeligt, man skal fra første start kalke med flere tynde lag og lægge en bund. Derefter er det blot vedligeholdelse, og det er noget hurtigere og billigere at kalke end at male. Det er vigtigt at der bruges kulekalk og ikke stampet kalk. Der findes mange forskellige jord pigmenter i alle farver, og det er ikke svært selv at blande til den ønskede nuance. Kendetegnende for alle farverne er, de er fulde af liv. Jeg kan se på lang afstand om der er brugt kalk eller syntetisk maling. Står man med en nypudset mur, er det oplagt at der skal bruges kalk.
I syden bruges de lokale jordfarvet ofte til husene, det får huse og landskab til at se harmonisk ud. Malede kunstigt frembragte efterligninger af jordfarverne ser derimod helt forkerte ud, og malingerne rammer aldrig den rigtige nuance eller liv, det er ikke muligt.
Foto hvor en enkelt solstråle rammer muren.

4 kommentarer:

  1. Hej Mette

    Godt du slår en slag for det traditionelle, især når man kan konstatere at det klarer sig langt bedre i det lange løb.
    Jeg har tilsvarende erfaring med husene i Sverige.
    Der opfordrede farvehandlerne også til at bruge plastikmaling, og mange huse står nu og rådner indefra..
    Os der har brugt den traditionelle "rödfärg" har sunde huse...

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
  2. Tak for respons Karsten. Ja mure skal kunne ånde. Mht til farvevalg, så har jeg aldrig set en farve lavet af naturmateriale, som ikke passede til den omgivende natur eller have eller på nogen måde var vovet eller dristig. De passer så smukt allesammen. Desværre er den blå farve så afsindig dyr, den ville jeg ellers gerne arbejde med.
    God aften til dig fra Mette.

    SvarSlet
  3. Hej Mette
    Det var et spændende indlæg, desværre vist for sent for os, men interessant at læse om.
    Hilsen Lisbeth

    SvarSlet
  4. Hej Lisbeth. Det glæder mig, du fandt indlægget interessant. Hvem ved, måske står du en dag med en en nypudset mur, så kan du tænke på det.
    Hilsner fra Mette.

    SvarSlet