Sider

tirsdag den 1. august 2017

TØRKE

Efter sommerens helt usædvanlige megen regn i min have, som har udsat blomstringen og det store farvespil, jeg plejer at have i min have, er haven pludselig begyndt at blomstre. Det der længe har stået grønt i grønt, bryder nu i ud i farver. Jeg glædens og forundres over alt det smukke, som pludselig åbenbarer sig.
Glæden har en bagside, andre steder er det tørke som hersker. Tørke og store mængder regn er to sider af samme sag. Jeg har dog indtil videre været heldig at det er regnen, som har ramt min ellers tørre sandjord. Min have vil ikke kunne klare lange gentagende tørkeperioder.
I blogverdenen er der en, som i øjeblikket oplever et mareridt, som have og planteelskere end ikke tør tænke på. At se sin have dø for øjnene af sig, uden at være i stand til at gøre noget. At høre om det, gør mig umiddelbart stum og uden ord. Det er nemmest hurtigt at glemme det og tænke, godt det ikke er hos mig. Stakkels Gunilla, jeg kan intet gøre for at hjælpe her og nu.
Jeg vidste ikke, der i områder i Sverige er gentagende tørke, som bliver værre år for år. Hvert år starter tørken tidligere og varer længere. Lige nu er det katastrofalt  nogle steder, også lige der hvor Gunillas have Hagetorpet ligger.
Det er godt at kunne glæde sig over sin egen have men har vi ikke øjnene åbne for hvad er ved at ske, og allerede sker, er glæden hul.
Hvad kan vi gøre? Jeg ved det ikke. Det første skridt må være at blive mere bevidste og også kritiske over for kortsigtet brug af jorden. Er din have giftfri? Hvor meget benzin brænder du af i din have? For mig er en have med gift og benzinbrug ikke pæn. Lige meget hvor storslået haven fremstår.
Læs Gunillas beretning og tænk lidt over eget medansvar.

http://hagtorpet.blogspot.dk/2017/07/nar-naturen-inte-langre-far-vara-var-van.html
Her

9 kommentarer:

  1. Ja den historie fra Gunillas have gav stof til eftertanke, jeg tænker også meget på hende.
    Hvad kan man gøre, jeg har også giftfri have, men det med benzinen er der for meget græs til hos os, så bliver jeg vist upopulær hos Bent.
    Jeg håber, der snart kommer vand til Gunilla.
    Hilsen Lisbeth

    SvarSlet
  2. Jeg er også dybt påvirket af det Gunilla fortæller. Jeg har kigget på vejrudsigten hos hende. Det ser ikke ud til at regn er på vej. Hun skriver, det kan ende med, de må flytte!
    Lisbeth, du kan skære ned på benzinforbruget ved at anlægge flere bede.... var det ikke noget. Eller bliver du helt stresser bare ved tanken, jeg ved, du har nok at se til allerede. Nogle bede kræver mindre arbejde end græsslåning. Det ved du allerede.
    Tak fordi du tog min generelle opsang pænt.
    Hilsner fra Mette.

    SvarSlet
  3. Hej Mette

    Godt du sætter tingene på spidsen!
    Tror nu den benzin nogen bruger til deres forældede plæneklipper er småting i forhold til den deres forældede bil bruger når de skal til rema1000 og handle.

    Danmark bør gå forrest og blive CO2 neutrale!

    Og heldigvis viser den nye prognose temmelig mange mm de næste 5 dage til Hagtorpet, Eskilstuna er nærmeste større by - så det håber vi på:)

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten.

      Godt der er meldt regn til Hagetorpet.

      En græsslåmaskine, nye som gamle, store som små, forurener mere end en bil. Der er efterhånden tendens til at alt skal slåes, larmende, havetraktorer kører i timevis.
      Jeg ved om haver, hvor alt, hvad der laves i haven, har en maskine tilknyttet. Hver operation har sin egen maskine.

      Hilsen fra Mette.

      Slet
  4. http://www.agendacenter.dk/wp-content/uploads/2013/11/Haveredskabers-CO2-udslip.pdf

    SvarSlet
  5. Hørte i radioen i dag at lige nu har verden brugt de ressourcer den kan tillade sig i år, så de næste 5 måneder er der altså overtræk på kontoen. I Danmark bruger vi 3,7 gange så mange ressourcer, som vores land kan give, og så bliver man jo en lille smule flov.
    Om det så har noget som helst at gøre med Hagtorpets umulige situation, det ved jeg ikke. Klimaet ændrer sig jo af og til og det har vel også medført en del folkevandringer i historiens løb. Men jeg er da helt med på at spare på benzinen og gift har jeg faktisk aldrig brugt. Formentlig forslår det som en skrædder i helvede... Vi lever jo i stor luksus.

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
  6. Hej Ulla.
    Hvis vi er mange nok, kan det gøre forskel. Havejord har sammenlagt en størrelse, som ikke er så lille endda. Har du dine 2 haver på danmarkskortet over giftfri haver. Ellers kan kan jeg anbefale det.
    Hilsen fra Mette.

    SvarSlet
  7. Ja, jeg er sådan set arkiveret som giftfri, selvom jeg egentlig synes det burde være omvendt; altså hvis man bruger gift, så skulle man skrive det på havelågen.
    Faktisk er hele kolonihaveforeningen erklæret giftfri, men om det praktiseres i alle haver det ved jeg ikke.

    Du milde hvor det dog regner og blæser nu...
    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
  8. Du har ret Ulla, der burde i steder være skilt på havenlågen eller i indkørslen til haver med giftbrug. Steder ses det umiddelbart med det grimme brune døde græs. Jeg behøver ikke bevæge mig langt for at se det,

    SvarSlet